packing

packing

در اینجا درمورد انواع بسته بندی مقوایی با شما حرف می‌زنیم.

چاپ جعبه ایندربرد |مقوای ایندربرد چیست؟

جعبه ایندربرد

کاغذ یا مقوای ایندربرد که در زبان انگلیسی با نام ( Ivory Board Paper ) نیز خوانده می شود یکی از انواع کاغذ ها یا مقواهایی می‌باشد که در صنایع چاپ و بسته بندی بیشتر برای ساخت جعبه، به خصوص برای تولیدات صنایع بهداشتی و دارویی از آن استفاده می‌شود. چاپ بر روی مقوای ایندربرد به دلیل تراکم بالای بافت این مقوا بسیار با کیفیت انجام می‌شود.

مقوای ایندربرد چیست؟

کاغذ یا مقوای ایندربرد که در زبان انگلیسی با نام ( Ivory Board Paper ) نیز خوانده می شود یکی از انواع کاغذ ها یا مقواهایی می‌باشد که در صنایع چاپ و بسته بندی بیشتر برای ساخت جعبه، به خصوص برای تولیدات صنایع بهداشتی و دارویی از آن استفاده می‌شود.

شما می‌توانید بسته های تولید شده از این مقوا را به دلیل بهداشتی بودن آن، در اقلام بسته بندی های های آرایشی و بهداشتی، جعبه های فست فود و غذا مشاهده نمایید.

این نوع از مقوا نیز همانند سایر کاغذها و مقوا های گوناگونی که در صنعت چاپ و بسته بندی و جعبه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای ویژگی هایی می‌باشند که بهتر است صاحبان صنایع و تولید کنندگانی که قصد بکارگیری این نوع مقوا را جهت بسته بندی محصولات خود دارند از آین ویژگی‌ها که شامل معایبی هم می‌باشد آگاهی لازم را داشته باشند.

در ادامه ابتدا به نحوه چاپ جعبه ایندربرد و سپس به معرفی کامل این مقوا و معایب و مزای آن در بسته بندی محصولاتتان می‌پردازیم.

در معرفی کاغذ ایندربرد که Virgin Board نیز نامیده می‌شود باید بگوییم که متاسفانه این ماده کاملا از خمیر سلولوزی که در بافت تنه اصلی درختان سبز بدست می آید، ساخته می‌شود.

البته معمولا جهت تامین این بخش از کاغذ شرکت‌های کاغذ سازی با کاشت درختان به صورت مصنوعی در مزارع مخصوص کاشت درخت تا حد امکان از قطع درختان جنگلی که به صورت طبیعی رشد کرده اند جلوگیری می‌کنند.

چاپ جعبه ایندربرد

چاپ جعبه ایندربرد و چاپ روی مقوای ایندربرد نسبت به سایر مقواها کیفیت خیلی بهتری دارد و شما می‌توانید برای داشتن بالاترین کیفیت چاپ  از مقوای ایندربرد استفاده کنید. چاپ بر روی مقوا ایندربرد به دلیل داشتن بافت تراکم بالا، صاف و بسیار ریز به خوبی انجام می‌‌شود.

این کاغذ جذب بالایی از مرکب های رنگی را دارد و چاپ بر روی این مقوا براق و واضح است.

 برای کالا هایی که بسته بندی آنها نیازمند طراحی گرافیکی خاص و دارای جزئیات بیشتری می‌باشد، می‌توان از مقوا ایندربرد استفاده کرد.

به طور مثال در جعبه های آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی که جزئیات چاپ در آنها اهمیت بالایی دارد، استفاده از این مقوا بسیار کاربردی و مناسب است.

 

چاپ جعبه ایندربرد چاپ جعبه ایندربرد

مقوای ایندربرد و ویژگی‌های آن چیست؟

خوشبختانه درقسمت میانی و مغزی این نوع از مقواها، از مواد بازیافتی نیز بهره گرفته شده است و در دو سمت آن خمیرکاغذی که تولید شده از مواد اولیه با لایه پالپ سفید با درصد پالپ و سلولوز بیشتر، استفاده شده است که هر چقدر این لایه ضخیم‌تر باشد، درجه مرغوبیت آن بالاتر می‌رود.

در نتیجه مقوای ایندربرد با درجه بندی‌های گوناگون به بازارعرضه می‌گردد. دو طرف مقواهای ایندربرد سطحی هموار و صاف دارد، به نحوی که با لمس آن نرمی ویژه‌ای را احساس خواهید کرد.

بخش اصلی خمیر استفاده شده در لایه های موجود در بافت مقوای ایندربرد،بافت خمیر کاغذی است که با چسب و نشاسته رشته های مستحکم سلولز که حاصل بافت گیاهی است در هم تندیه می‌شوند و همانند پارچه ای نمدی پس از حذف آب فراوان موجود در بافت مایع مانند آن، باهم یکپارچه شده‌اند.

این خمیرکه یک نوع املسیون می باشد به وسیله توریهای مخصوص و مکنده های پشت این توری‌ها و در نهایت سیلندرهایی از جنس استیل ضد زنگ که داخل آنها بخارآب با دمای بالا درجریان است کاملا هموار و یک دست و به اصطلاح اتو می شود.

البته این کاغذ به همین دلیل و میزان درصد بالاتر چسب و نشاسته بر روی یک سمت کاغذ دارای دو روی متفاوت می‌باشد که یک روی آن دارای تراکم و یکنواختی بیشتر از روی دیگر می‌باشد که انگار روکش خاصی برروی یک سمت آن کشیده شده و به اصطلاح کوتد شده است و این تفاوت سطح موجب تفاوت در تصویر چاپ شده می‌گردد.

باید دقت کرد که سمت ناهموارتر برای چاپ چندان مناسب نیست و علاوه بر اینکه تصاویر را تاحدی مات و کدرتر نسبت به روی کاغذ نشان می‌دهد پس از چاپ شدن هم زمان بسیار بیشتری جهت خشک شدن مرکب چاپ شده لازم دارد.

از سوی دیگر احتمال ترکیدگی و پارگی مقوا برروی خطوط تا در زمان اجرای قالب جعبه ها بسیار بالا است، مخصوصا بعد از اجرای روکش UV که در آن مایع UV به واسطه تابش مستقیم و شدید امواج ماورای بنفش عمل پلیمرزاسیون صورت می‌پذیرد تا به حالت جامد تبدیل شده و به اصطلاح خشک شود که البته این مشکل نیز به واسطه روکش کردن سلفون بعد از چاپ برروی کاغذ تقریبا از بین خواهد رفت.

به همین دلیل اگر روی سطح مقوای ایندربرد قرارباشد که روکش UV اجراگردد باید قبل از آن روکش سلفون شود و بعد از روکش سلفون پوشش UV اجراء گردد که برای بهتر جلوه دادن این پوشش ها باید یکی از آنها ترجیحا پوشش سلفون مات و روکش UV براق باشد.

مقوای ایندربرد معمولاً در ساخت جعبه های فست فودی، غذایی و حتی دارویی استفاده می شود که احتمال آلودگی محصولات داخل بسته را به حداقل می‌‌ رساند.

مزایا مقوای ایندربرد

سطح متراکم، هموار، سازگار و یکنواخت این نوع از مقوا باعث می شود تصاویری با کیفیت و ظرافت بسیار بالایی روی آن به چاپ رساند، چاپ افست و یا دیجیتال روی این مقواهای منحصر به فرد می تواند با به تصویر کشیدن تصاویر با کیفیت و گرافیک عالی، جذابیت طبیعی را به شما منتقل کند به طور کلی می توانیم مزیت های کاغذ ایندربرد را به صورت زیر فهرست کرد:

  • ثابت بودن رنگ
  • استحکام و مقاومت بالا
  • استقامت و طول عمر مناسب
  • جلوه گری خوب و غلیظ از مرکب چاپی
  • تأیید شده برای تماس مستقیم با مواد غذایی
  • بافت همگن و یک نواخت مخوصا در سمت روی کاغذ

معایب مقوای ایندربرد

مقوای ایندربرد کیفیت خوبی در چاپ، ثبات رنگ ها و بسته بندی محصولات بهداشتی دارد، اما معایب عمده ای هم دارد، به طور مثال دیر خشک شدن مرکب چاپ شده می‌تواند مقداری سرعت تولید بسته بندی‌ها را کاهش دهد.

  • متفاوت بودن دو روی کاغذ
  • دیر خشک شدن مرکب چاپ شده بر روی سمت پشت کاغذ
  • احتمال ترکیدگی بر روی خطوط تا (مخصوصا بعد از اجرای روکش UV که البته این مشکل با اضافه کردن روکش سلفون بعد از چاپ بر روی کاغذ تقریبا از این خواهد رفت)
  • مات و کدر شدن تصاویر چاپ شده بر روی پشت کاغذ در مقایسه با روی آن
  • قیمت نسبتا بالا مخصوصا در گیردهای خوب آن
  • وارداتی بودن ( حتی با وجود عدم نیاز به پرداخت حق گمرکی)
 

جعبه ایندربرد جعبه ایندربرد

کاربرد مقوای ایندربرد

مقوای ایندربرد از مقواهایی است که کاربرد های بسیار متعددی دارد، این مقوا ها را می‌توان برای بسته بندی های متفاوت به کار برد. شما می‌توانید از این بسته بندی ها برای مواد غذایی و دارویی نیز استفاده کنید. این مقوا همانطور که مشخص است از فروش و بازار خوبی برخوردار است و کاربرد بسیار زیادی در دنیای امروزپیدا کرده است.

توجه داشته باشید که این مقوا با اینکه از خارج وارد می شود اما هیچ مالیاتی بر روی آن اضافه نمی‌شود و شما می توانید به راحتی آن را خریداری کنید.

بسته بندی هایی که از مقوای ایندربرد استفاده می‌کنند:

  • بسته بندی های آرایشی بهداشتی
  • بسته بندی های فست فود و غذا های بیرون بر

تفاوت ایندربرد و مقوای پشت طوسی:

مقوای پشت طوسی ضخامت مناسبی برای ساخت انواع جعبه ها دارد و جز پرمصرف ترین مقوا ها در صنایع بسته بندی است. این مقوا یک طرف طوسی رنگ دارد و از لحاظ سختی با توجه به ضخامت آن هم می‌تواند بسیار محکم باشد و هم می‌تواند نرمی مناسبی داشته باشد. همچنین همانند مقوای ایندربرد قابلیت چاپ انواع طرح ها و رنگ ها را دارد اما چاپ بروی مقوای ایندربرد کیفیت بالاتری دارد.

این مقوا بهداشتی نیست و از مواد بازیافتی تهیه می‌شود به همین دلیل در جعبه های فست فود و جعبه های غذا کاربرد کمتری دارد.

از لحاظ قیمت، مقوای پشت طوسی ارزان تر از مقوای ایندربرد است و بعضی اوقات با توجه به مشاوره تیم سازنده جعبه، بهتر است از مقوای پشت طوسی استفاده شود. مقوای پشت طوسی نیز کاربرد های زیادی در صنایع بسته بندی دارد.

 

مقوای ایندربرد مقوای ایندربرد

مقوای ایندربرد متالایز شده چیست؟

این نوع مقوا یکی از بهترین گزینه ها برای تولید جعبه های فست فود است. به طور مثال برای تولید جعبه سوخاری، جعبه برگر، جعبه پیتزا و … از این مقوا استفاده می‌شود. این مقوا یک طرف سفید دارد و یک طرف دیگر نقره ای است.

ابعاد مقوای ایندربرد

ابعاد مقوای ایندربرد موجود در چاپخانه تهران:

80 × 60 90 × 60
100 × 60 90 × 70
100 × 70 120 × 70
140 × 70 100 × 80
 140 × 80  120 × 80

رول های این مقوا نیز دارای دهنه و عرض‌های گوناگونی شامل 70 ، 80 ، 90 ، 100 ، 120 و 140 می‌باشد.

گرماژ مقوای ایندربرد

گرماژ مقوای ایندربرد نیز شامل: 180 گرم، 230 گرم، 250 گرم، 280 گرم، 300 گرم، 350 گرم ، 400 گرم و 450 گرم می باشد.

 

منبع: ایرانیان پک

packing
packing در اینجا درمورد انواع بسته بندی مقوایی با شما حرف می‌زنیم.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋